Blog 4. Bear Down

 

Nu er vi nået til en af de mest epokegørende opdagelser, Mary har gjort nemlig: Bear down. For mig har det været den brik i puslespillet, der har gjort den største forskel. Hvis udtrykket skal oversættes til dansk, må det blive noget i retning af “at sidde i bæring”. Ligesom vi forlanger, at hesten skal gå i (selv)bæring, skal rytteren også sidde i (selv)bæring. Dette bevirker at hesten får mulighed for at bruge sin overlinie bedre og arbejde mere frit og i balance – som om rytteren ikke sad der. For rytteren gør bear down, at man som tilskuer får indtryk af at rytteren slet ingen ting gør på hesten. Bear down er den hemmelighed de internationale topryttere benytter sig af!

At sidde i bæring forudsætter 2 ting: 1- at man sidder i balance på hesten – altså sidder som beskrevet i den første blog: Låret danner en 45 grader vinkel med jorden, og det er muligt at trække en lodret linie fra rytterens skulder, gennem hoften og ramme knoen på ydersiden af anklen. 2- at man har plug-in som beskrevet i den tredie blog.

For at kunne blive siddende i denne stilling er det nødvendigt at spænde i musklerne. Tænk på forskellen mellem en fuld mand og en balletballarina. Hvem er mest afslappet? Det er uden tvivl den fulde person, men hvem har den bedste balance?

Så glem alt om at sidde afslappet på hesten! I samme åndedrag skal det så siges, at det gælder om at være spændstig og ikke krampagtigt spændt.

Nu bliver det lidt mere teknisk og vi bliver nødt til at inddrage anatomien. Det første man skal gøre, for at få bear down, er at trække maven ind – ligesom man gør, når man skal undgå at få maveskindet i lynlåsen, når man skal lukke de der bukser, der har hængt i skabet og er krympet. Det giver en følelse af at have korset på fra navlen og ned. Det er den dybe tværgående mavemuskel, man der har fat i (på billedet nederst er det den muskel, der hedder transversus abdominis). En anden måde at få fornemmelsen af den dybe bear down er at rømme sig. Det er vigtigt for at få en effektiv bear down, at man starter indefra.

 

Dernæst skal man forestille sig, at man udvider sin brystkasse, og trækker den ned over hofterne. Det er her vigtigt, at man trækker lodret ned, så man hverken bliver svajrygget eller rundrygget. Det er nu den muskel der kaldes 6-pack eller vaskebrædtmusklen, som de veltrænede bodybuildere har, der spændes (på billedet nederst hedder den rectus abdominis). Man har nu dannet en solid mur fra brystbenet til skambenet. Det sidste man gør, er at presse indvoldene ud mod den muskelmur, man har lavet fortil, og man skal også føle et pres i ryggen. En anden hjælp kan være at sige psssst. Man skal sige det længe og kraftigt. Prøv at blive ved til al luft er presset ud af lungerne. Lige inden man ånder ind igen, har man en rigtig god følelse af bear down.

 

Det er MEGET vigtigt, at man husker at trække vejret – og noget af det sværeste i starten. Det er nærmest en refleks, at man holder vejret, når man rigtig skal spænde musklerne. En anden god øvelse, for at få den rette fornemmelse af bear down, er at blæse balloner op. Tag ballonen og hold den fast mellem læberne, så den bliver mellem læberne mens man puster den op. Det er vigtigt, at man ikke bruger tænderne eller hænderne til hjælp. Tag en dyb indånding og pust ballonen op. Nu kommer den svære del: At holde presset i maven så luften ikke kommer ud af ballonen, samtidig med at man trækker vejret ind til et nyt pust. HUSK: Det er ikke tilladt at lukke ballonen med læber, fingre eller tænder! Tricket består i, at lukke af helt bagerst i mundhulen og tage en dyb indånding gennem næsen. Det er vigtigt at opretholde et tilpas stort tryk i mundhulen – ja faktisk helt ned i mellemgulvet-, så munden ikke fyldes af luft fra ballonen, mens man tager indåndingen. Dette er fornemmelsen af at have bear down og trække vejret samtidig – og dette gøres 100 % af tiden man rider!

 

Nu er det tid til at prøve på hesten. Leg lidt med det ved at prøve at opnå bear down og så giv slip på det hele og prøv at gøre som du plejer. Få bear down og giv slip. Mærk nu forskellen i hesten. For at give nogle hints skulle hesten gerne blive mere ridelig, vente på sin rytter, arbejde mere spændstigt, blive mere kontrollerbar og  hoppe mindre for udefra kommende forstyrrelser. Hesten er et spejl af rytteren. Er rytteren mere spændstig bliver hesten det også. Det allerbedste er at denne lydhørhed også virker når rytteren står af og håndterer hesten fra jorden.

 

 

Share Button
 / Comments Off on Blog 4. Bear Down  / in Blog

Comments are closed.