Blog 2. Sædebenenes betydning

I dette afsnit belyses sædebenenes funktion og betydning. Det er en af de basisteknikker, der anvendes i RWYM (Ride With Your Mind) ridemetoden. Du kan læses mere detaljeret om emnet i Mary Wanless’ bog “Ride with Your Mind Essentials” og “Ride With Your Mind Clinic”, som kan købes via hendes hjemmeside.

De fleste ryttere er ikke ret bevidste om, hvor sædebenene sidder eller hvordan de kan bruges.
Sædebenene er de to knogler, der tydeligt kan mærkes nedenfra med hånden, hvis man lægger benene hen over sadlens forsvidsel eller sidder på hænderne vendt opad på en hård stol.

Fig. 1. Her ses, hvordan man kan føle sædebenene med hænderne.

Fig. 1.
Her ses, hvordan man kan føle sædebenene med hænderne.

Øvede og bevidste ryttere kan føle sædebenenes bevægelse, korrekte lodrette placering og deres forbindelse til hestens ryg hele tiden, mens de rider og udnytter fordelene ved deres indvirkning.

Her ses sædebenene i bækkenbunden.

Her ses sædebenene i bækkenbunden.

Det er vigtigt, at sædebenene peger lige ned mod hestens ryg i forlængelse af den neutrale lige linie i ryggen – her er rytteren i balance. Hvis man svajer i ryggen peger sædebenene bagud og når man vipper sædet opad og læner sig tilbage, peger sædebenene frem. (Se også afsnit 1 om hvordan man sidder lige og i balance).

Sædebenene er det vigtigste forbindelsespunkt mellem rytteren og hesten og skal derfor hele tiden have kontakt til sadlen.
Nogle ryttere har svært ved at mærke og/eller holde sædebenene i sadlen – de “popper” sædebenene op.
Dette sker tit, når musklerne i området omkring sædebenene holdes stramt (de samme muskler, man benytter, når man skal holde på vandet og de omkringliggende muskler). Eller hvis man presser hårdt i stigbøjlerne, hvorved knæene og hofteled strækkes ud og skubber kroppens bagside og sædeben op af sadlen. Igen andre ryttere popper sædebenene op, når de strammer musklerne i lårene. Fællesnævneren for denne muskel der får rytteren til at poppe ud er glutaeus maximus – den muskel der danner “ballerne”, når man spænder den, kan sædebenene forsvinde væk fra sadlen.

Det kan være ret svært at skille muskler ad, sådan at nogle holdes afslappede og andre stramme, men prøv i de følgende øvelser på hest at blive ved med at mærke sædebenene i sadlen.

Du starter med at sidde fuldstændig lige på hesten med sædebenene lodret ned i sadlen, skridt frem når du er klar.
Lad nu sædebenene gå sammen med hestens rytme i skridt, venstre forben frem, venstre sædeben frem – højre forben frem, højre sædeben frem osv. Sørg for, at du sidder helt stille, altså ikke rokker frem og tilbage eller driver med sædet. Man må ikke kunne se på din krop, at du går med sædebenene! Bliv bevidst om dem, mens de går sammen med hestens ben.

Nu prøver du at sætte farten op på sædebenenes bevægelse frem og tilbage (uden brug af schenkler), øger farten mere end hestens, altså går hurtigere med sædebenene, end hestens forben gør – nu skulle hesten gerne gå hurtigere end før!
Tilsvarende, hvis du sætter farten ned på sædebenenes bevægelse i forhold til hestens, vil hesten gå langsommere.
Denne lille øvelse viser, hvor stor indflydelse, alene sædebenene har på hesten – helt uden andre hjælpere – og hvor følsom en hest i grunden er!

Vi kan udvide øvelsen i skridt til at bevæge sædebenene i andre positioner. Her vil jeg opfordre til at eksperimentere lidt. Forestil dig at du sidder på en urskive, og at dine sædebens position beskrives ud fra tallene på urskiven. Kom eksempelvis op ad midterlinien uden at bruge tøjlerne og se hvad der sker, når du forestiller dig, at du flytter sædebenene skråt, altså i positioner enten 5 minutter i 17 eller 5 minutter over 19 – uden at vride en masse i kroppen eller brug at vægt (husk stadigvæk at gå med sædebenene med lige meget vægt på begge sædeben). Her vil stort alle heste dreje til venstre når sædebenene er i position 5 min i 17 og til højre når sædebenene er i position 5 min over 19!
ill-sædebens-plac

Når du fortsætter med at øve dette, vil du efter et stykke tid komme til at bruge sædebenene helt automatisk.

Forestil dig hvilken fantastisk hjælp den bevidste brug af sædeben kan udgøre i kontrol af hesten frem og tilbage, styring af hesten på volte, sideførende øvelser og senere changementer og GP øvelser – og dette ganske usynligt og helt på hestens præmisser!

Inger Recht
RWYM underviser

Share Button
 / Comments Off on Blog 2. Sædebenenes betydning  / in Blog

Comments are closed.